جلسه‌ي يكم (معرفی)
رباتیک والکترونیک روبواچ پیRoboHp
رباتیک والکترونیک

به نام خدا

سلام به همه ي دوستاي خوبم

به لطف خدا بخش رباتيک شبکه ي رشد از امروز فعاليت خودشو شروع کرد، هدف اصلي ما در اين بخش برگزاري دوره هاي آموزش رباتيک و ارائه‌ي مشاوره در زمينه‌ي رباتيک مي‌باشد. البته بخش‌هاي جانبي مانند «اخبار» و «تازه ها» و «پيوندهاي مفيد» و... نيز خواهيم داشت.

روش کار به اين صورتست که ما هر هفته يک يا دو جلسه از کلاس را به صورت متن و عکس و فلش و فيلم و.... در همين قسمت ارائه مي کنيم، شما مطالب ارائه شده را مي خونيد و سوالات خودتونو مطرح مي کنيد، ما بعد از پاسخ به سوالات شما، قسمت بعدي درس (جلسه‌ي بعد) را ارائه مي‌کنيم.

 

یک نکته ی مهم:

اين بخش براي دانش جويان وهر کسي که به رباتيک علاقه منده هم قابل استفاده است و فقط ويژه‌ي دانش‌آموزا نيست. البته ما مجبوريم بنا کار را بر سطح علمي دانش‌آموزاي دبيرستاني بگذاريم،  هر چند که اين امر اهميت زيادي ندارد چون ما به جز بخش «خازن و مقاومت» ديگه خيلي کار زيادي با درس‌هاي دبيرستاني نداريم.

 

تذکر خيلي مهم: یکی  از مهمترین نکات آموزشی که در بحث روباتيک وجود دارد انجام پروژه به صورت تيمي و گروهي (Team Working) است. در حقیقت می توان گفت تمرین کار گروهی یکی از مهمترین جنبه های آموزش روباتیک است.

چند نمونه از مهمترين فوايد کار تيمي رو به صورت خيلي خلاصه عرض می کنم تا اهميت اين موضوع برای دوستان عزیز بیشتر تبیین شود:

1_ کسب مهارت هاي لازم براي انجام پروژه‌هاي بزرگ که بايد با مشارکت چندين فرد اجرا شوند.

2_ استفاده از فکر و توانايي چند نفر به جاي يک نفر و در نتيجه اتخاذ تصميم مناسب تر.

3_ تقسيم وظايف بين افراد تيم و کاهش فشار کار بر روي فرد.

4_ تقسيم هزينه هاي پروژه بين افراد تيم .

5_افزايش انگيزه و روحيه افراد تيم .

6_ استفاده از ايده‌هاي بکري که هر يک از اعضا ممکنه در روند کار به ذهنشون برسه. وقتي يک مسئله مطرح مي شود، هر فرد از يک زاويه‌ي خاص به مسائله نگاه مي‌کند و همين امر موجب ارائه‌ي ايده‌هاي متفاوت براي حل مسئله خواهد شد!

و ......

 

اجازه بديد حالا يه کم شمارو با دنياي ربات ها بيشتر آشنا کنیم.

رباتيک در حالت کلي به 2 بخش شبيه سازي (Simulation)، و ربات حقيقي (Real) تقسيم بندي مي‌شود. در شبيه‌سازي در حقيقت رباتي به صورت فيزيکي ساخته نمي‌شود و ساخت ربات در يک محيط مجازي شبيه سازي شده که در آن بعضي از قوانين دنياي واقعي وجود دارد صورت مي‌گيرد. در اين بخش مسابقاتي در رشته هاي «شبيه سازي امداد ونجات» (Rescue Simulation) و «شبيه سازي فوتبال» (Soccer Simulation) و... هرسال در جهان برگزار مي‌شود. در بخش Real مسابقات بسيار متنوع تري نسبت به Simulation وجود دارد که مهم‌ترين اونها عبارتند از: ربات‌هاي فوتباليست(در چندين سطح مختلف)، ربات‌هاي امدادگر، ربات‌هاي مسيرياب (Path Finder)، ربات‌هاي آتش نشان (Fire Fighter)، ربات هاي مين ياب (Deminer)، ربات‌هاي لابيرنت، ربات‌هاي انسان نما (Humanoid)، سگها (Four legged Robot)، ربات هاي خانگي(At home) و... .

فدراسيون جهاني رباتيک هر ساله جام جهاني روباتها با نام  "Robocup" را در بخش‌هاي مختلفي برگزار مي‌کند. هدف آرماني اين فدراسيون اين است که سال 2050، قهرمانRobocup، تيم منتخب فوتبال جهان را شکست دهد...!!!
دقت کنید که واژه ی روبوکاپ(RoboCup) مختص مسابقات جهانی است که زیر نظر فدراسیون جهانی آن برگزار می شود , هر چند در کشور ما این واژه بعضاً با مفاهیمی چون لیگ شبیه سازی و ... معنی می شود که همگی نا درست هستند.


کميته‌ي Robocup براي گسترش رباتيک در سطح دانش‌آموزي، بخشي ويژه‌ي دانش‌آموزان (Junior) در نظر گرفته است که در اين بخش تمام تيم هاي شرکت کننده دانش آموز هستند و ربات‌هاي ساخته شده نيز پيچيدگي ربات‌هاي بخش بزرگسالان را ندارند...

و اما تقسیم بندی آموزشی ما:

مطالبي که قراره اينجا در غالب رباتيک ارائه شود شامل 3 بخش کامپيوتر، الکترونيک و مکانيک هستند.

البته فکر مي‌کنم در زمينه ي مکانيک ما بحث زيادي نخواهيم داشت چون مهارت‌هاي لازم براي کار را در درس حرفه‌وفن و کارهاي روز مره تا حد زيادي بدست آورديد.

ما کارمون رو در زمينه ي الکترونيک به 2 بخش آنالوگ و ديجيتال تقسيم مي‌کنيم و با آنالوگ بحث را شروع مي‌کنيم.

ادامه ي بحث در جلسه‌ي بعد....

منتظر سوال‌ها و نظرات و پيشنهادهاي دوستاي عزيزم هستم

خدا نگهدار

 

باتشکرازسایت رشد


Humanoid


Soccer(Small Size)


Soccer(Middle Size)


Rescue


Soccer (junior)


4Legged Robots


Fire Fighter-1


Fire Fighter-2


Fun



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره سایت


به فروشگاه رباتیک والکترونیک RoboHpخوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فروشگاه رباتیک و آدرس robohp.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 104
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 105
بازدید ماه : 506
بازدید کل : 130858
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1


IS
Google

در اين سایت
در كل اينترنت

تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی